Millans mirakler....

Alla inlägg den 14 februari 2010

Av Millan - 14 februari 2010 21:15

  till er alla!


Vad har då denna dag bjudit på? Jo, sol, lek, städ, tvätt & byte av hjullager (pågår).


Jag har även återfunnit två ga klasskamrater via Facebook, alltid kul att hitta!

Niclas & Elli!  


Dagen då: först vart det badning för Elias idag igen, en polare ville ha sällskap. Sen blev det tvätt & sömnad för min del. Hämta grabbarna som ville leka här hos oss på e.m

Middagen bestod av kärlekspyttipanna.

Fick till det rosor av min underbara sambo.

 


Vi hade ett litet extra GK-möte inför årsmötet idag & då bjöd Britt på go'fika. Trevligt med lite snack med brudarna, trist att jag ska lämna klubben då jag kommer att sakna dessa tillfällen, men det känns rätt just nu!


Imorgon börjar en ny vecka med nya utmaningar, jag är redo, är du?

Av Millan - 14 februari 2010 10:38

Receptet på mina bröd

  Havregrynslimpor

Ingredienser

(gröten)

3 dl fiberhavregryn
6 dl vatten
1 tsk salt


4 dl vatten
50 g smör, rumstempererat eller ½ dl flytande
2 msk brödsirap
1 msk kummin, fänkål eller anis (något stötta)
2 tsk salt
50 g jäst
ca 19-22 dl vetemjöl (jag byter ut ca 6-7 dl till fullkornsdinkel)


Garnering:
vatten eller ägg + havregryn

Gör så här

Koka gröten simmig. Gryn, vatten och salt.


Blanda kallt vatten, fett, sirap, krydda/or och salt i degbunken.
Blanda ner den heta gröten och rör väl. Låt svalna till 37 grader och smula ner jästen.
Tillsätt det mesta av mjölet (spara lite till utbaket) och arbeta ordentligt ca 5 min med maskin eller 10 min för hand.


Låt jäsa 30 min övertäckt.


Knåda lätt och dela i 4 delar.
Forma till små limpor.


Skåra någon om du vill med kniven men vänd då de/dessa i mjöl så blir det snyggt.


Lägg på plåten och låt jäsa 40 min.


Pensla med vatten (de som INTE är skårade) när de jäst färdigt och garnera om du vill med havregryn eller pensla med ägg så sitter grynen bättre.


Grädda på 200 grader i 30-40 min.


Låt svalna på galler under duk.

Ovido - Quiz & Flashcards