Millans mirakler....

Alla inlägg under augusti 2009

Av Millan - 6 augusti 2009 00:00

Idag efter jobbet så kom vi igång med vår hall.

Inhandlade färg och lite andra attiraljer på Fresks.


Taket fick två strykningar av vit färg och alla taklister likaså.

Slippade dem spacklade fläckarna på väggarna och hann få på lite vit färg på lilla fönstret.

Slet bort trälisten vid trappan oxå, den kom i smulor och spån. Antar att den suttit sedan trappan byggdes för en sådär 50-60 år sedan.  Mera att slipa ;-) men det gör inget.


Ingen bild idag då jag glömde bort att knäppa, i min iver att måla.  Nu hoppas jag att vi kan börja få på färgen på väggarna i helgen, så att det snart kan bli klart för möbler.


Jag ska måla en väggtext i hallen som betyder Välkommen på kinesiska, ser ut som så:


 

Av Millan - 5 augusti 2009 00:00

Jobbet flöt på bra idag, fick tillkalla Anticimex för ett stort antal myror, fy 17 vad läskigt. Nu ska dem dock vara döda så jag kan dammsuga upp dem imorgon. Håller tummarna för att dem inte ska komma tillbaka.    Väl hemma, så plockade jag ännu mer röda vinbär för att frysa in. Kvällen var underbar, hade nog kunnat stå ute och plockat mycket mer bär om det inte varit för dem små stingsliga insekterna som kallas knott. Gjorde även en frisk paj på dem bär som inte fick plats i fryslådorna.Vi avnjöt denna paj med vaniljsås framför TV'n, fick MVG av Andreas. 


Idag har vi även satt igång med att fixa iordning vår hall. Spackling, målning av lister och papp utlagt på golvet. Så långt hann vi innan pajen var färdig. imorgon ska vi skaffa mer takfärg och påbörja målningen.Längtar tills det är klart så att mina nya hallmöbler får sin rätta plats. Nyansen blir grålila, åt syren med inredning i grått, svart och asiatiskt.


Imorgon är en ny dag, full av nya möten och upptäckter.
 

Av Millan - 4 augusti 2009 19:45

Idag efter jobbet så åkte jag ut i bärskogen för att få mig lite blåbär.

Njöt av varenda tuva av blått guld och myste av skogens dofter, ljud och storhet. Strosade runt och fick iallafall ihop 4 liter bär och det kändes gott. Väl hemma igen så raffsade jag åt mig ca 5 liter röda vinbär som jag lade ihop med mina blåbär och lite frusna jordgubbar för att sätta igång SaftMajan.

 


Hon puttrade på och jag rengjorde flaskor samtidigt som en underbar doft spred sig i huset. Har man det inte för bra ibland så säg? Egen saft gjord på rena råvaror.....mmmmm

 


Nu har jag 4½ flaskor av god, "nyttig" och egen saft i matkällarn. Måste plocka mera så jag kan koka sylt också. Blåbärssylt och röda vinbär till att frysa in, paj i höst och vinter!


Varje dag gör små saker mig lycklig, who can ask for more?

Av Millan - 3 augusti 2009 21:59

blomma

Måste först få visa min fina mexica Tomcat som nu visar sina första blommor.

Så, efter 4 underbara lediga veckor är man så åter på arbetet och det känns bra. Fick börja med att gå igenom dem ca 500 mail som trillat in under dessa veckor och det tog ju sin tid. Många var dem som tyckte det var bra att jag var tillbaka så det blir ordning på stacken, kramar och välkommen tillbaka gjorde dagen mysig.


När jag slutade jobbet, så letade jag febrilt efter en bärplockare på stan och det var nedrans så svårt. Coop hade till slut en röd fin plastig plockare, som imorgon, förhoppningsvis, fylls med blåbär.


Vi har även varit till svärmor en sväng för att låna SaftMaja och Andreas fixade med deras struliga mail.


Nu på kvällen så kom en liten energikick så jag har gjort klart fogarna på vår öppna spis. Mycket fint och rent resultat, jättenöjd! Nu kommer projekt hallen att påbörjas inom kort... kul kul!Pelargonen


Nu väntar soffan, Beck, sambo och en öl för att avsluta en vanlig bra dag... tjingelings!
Av Millan - 2 augusti 2009 13:59

Borta bra men hemma bäst. Efter att ha bott i tält unbder denna festivalhelg så känns det gott att vara hemma igen. Urkult bjöd som vanligt på varierande väder, allt från hällregn till strålande sol, & även om regnet föll så strålade besökarna. Värmen och leenden från besökarna är enorm... det måste inte alltid vara sol. Fast lite mer än det som visades denna helg hade varit önskvärt.

Camping

Summering:


Eldnatten var lite av en besvikelse då vi förväntade oss mer då det ändå var 15 årsjubileum. Lite eld, dåligt ljus på scen och en muande älg som inte riktigt gav rätt känsla, även om den var cool.


Torsdag och fredag, då gick vi mest omkring och myste, Elias lekte givetvis på lekparken och vi vuxna bara mös. Mat i överflöd så magen har varit nöjd.

Lördag! Då var jag på en workshop, Västafrikansk dans på Marcusgården... wooow en sån energisk puls man fick. Underbart skoj. Efter det så var det dax för Kamraterna & Timbuktu. Kvällen följdes av bland andra Kingen, Valkyria m.fl Underbar stämmning och underbara folk.

Man knallar runt, träffar vänner, smuttar öl, lysnnar och gungar till bra musik, äter något gott och minglar med hela världen känns det som.

Söndagen är dagen då man packar ihop sig och tält. Promenerar ner till forsen för att känna vrålet, dundret och njuta av detta ställe, innan vardagen åter kommer. Skyndar en sista sväng in på området, äter en vårrulle eller annat för att senare åka hem från magiska Urkult.


Planerar givetvis redan för 2010.... Välkommen åter du magiska Urkult!

Ovido - Quiz & Flashcards