Millans mirakler....

Alla inlägg den 18 februari 2011

Av Millan - 18 februari 2011 10:03

Den här veckan har rusat iväg.
Jag har hunnit med prov på skolan, zumbat, fått ischias, kamin insatt i öppna spisen, fixat sista i sovrummet med spegel & hyllor, tvättat stora lass, bokfört skoluppgifter & NU sitter jag å väntar på sotarn som ska besiktiga spisen.

   

Småhyllor i sovrummet & spegeln över byrån!


 

Nu har vi "två" tv-apparater i rummet.

 

Bild på vår lilla hylla i trappan


Har bestämt att jag & resten av familjen förtjänar efterrätt idag efter middan. Kollar lite läckra nya recept & tror jag ska testa en tiramisu.

Tiramisu

För 6 personer.

Ingredienser

14 avlånga kex,ladyfingers,eller en tunn sockerkaksbotten
1 dl starkt kaffe
4 msk rom, konjak, eller amaretto
2 äggulor
5 msk florsocker
300 g mascarpone eller 2 dl crème fraiche och 1 1/2 dl kesella gourmet
rivet skal av 1 citron
2 msk kakao

Gör så här

Blanda kaffe och 2 msk av den sprit du valt. Lägg kexen i en form och dränk in dem med blandningen. Dela gulor och vitor. Vispa äggulor och socker till en pösig smet. Blanda i mascarpone eller kesella gourmet och crème fraiche. Rör försiktigt. Tillsätt citronskal och resten av spriten. Bred krämen över de indränkta kexen eller sockerkakan. Ställ fatet i kylen ett par timmar. Strax före serveringen: sikta kakaopulver i ett rejält lager ovanpå tiramisun.

Nu skiner solen, det har stigit till -19 grader ute & jag ska förbereda mig inför en tur på stan. Hämta lilla älsklingen, handla mat, köpa vin & hämta ett paket fr Ellos. Ska köpa en försenad   present till Andreas oxå, han var ju inte hemma i måndags. Luv him.....

Ha en underbar helg alla ni där ute.
------  ------
Ovido - Quiz & Flashcards